• Home
  • Ons IKC
    • Onze visie
    • Ons onderwijs
    • Kanjerschool
    • Kinderopvang
    • Het team
  • Praktische info
    • Informatiegids
    • Aanmelden
    • Vakantierooster
    • Verlof
    • Beleid
    • Downloads
    • Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
    • ANBI
  • Ouders
    • Medezeggenschapsraad
    • Oudervereniging
  • Actueel
    • Nieuws
    • Agenda
  • Contact
  • BMS
    • Over de BMS
    • Privacy

Ons onderwijs

Op onze school krijgen kinderen de tijd en ruimte om te groeien. Wij zetten in op de ontwikkeling van heel het kind. Wij helpen kinderen zichzelf te ontdekken en te ontwikkelen zodat zij evenwichtige en gelukkige kinderen worden die volop in het leven staan. Samen staan we voor betekenisvol leren, van en met elkaar. Zo stap je vandaag, maar ook in de toekomst met vertrouwen de wereld in. 
 

Ervaringsgericht onderwijs (EGO)

  • We stemmen af op de ‘ervaringsstroom’ van kinderen. Dit betekent niet dat we hen zoveel mogelijk ‘door ervaring’ willen laten leren, maar dat we alle kinderen ‘echt zien’, ons in hen kunnen verplaatsen en ons handelen op hen afstemmen.
  • We laten ons uitdagen door kinderen om aan te sluiten bij hun niveau en belevingswereld om hen echt fundamenteel te laten leren (actief, intrinsiek gemotiveerd)
  • We vinden het leerproces en leeropbrengsten belangrijk
  • Wij zien welbevinden, betrokkenheid en verbondenheid als voorwaarden om te komen tot optimale ontwikkeling:
     

Welbevinden

Als kinderen zich goed voelen en met plezier naar school gaan, is dit goed voor hun algehele ontwikkeling. Leerkrachten op de Kabas laten het welbevinden van kinderen groeien door te voorzien in de volgende basisbehoeften:

  • Geef structuur en help me discipline opbrengen
  • Laat mij trots zijn en me goed voelen
  • Geef mij grenzen
  • Neem mij serieus in mijn behoeftes
  • Laat mij samenwerken
  • Laat me het zelf kunnen doen/ervaren
  • Bied me veiligheid
  • Geef me aandacht en bevestiging
  • Laat me worden wie ik ben

Om tegemoet te komen aan de behoeften van leerlingen, werken we voortdurend aan het verbeteren van onze zorgstructuur, onze eigen professionaliteit (scholing, coaching, leren van en met elkaar) en de ouderbetrokkenheid. Een goede samenwerking tussen school en thuis bevordert het welbevinden van een kind. Daarom hebben we regelmatig contact- en participatiemomenten voor ouders, leerlingen en leerkrachten.
 

Betrokkenheid

Met een hoge betrokkenheid is er meer leerwinst en vooruitgang. Een hoge betrokkenheid wijst erop dat kinderen vanuit hun exploratiedrang tot intense mentale activiteit komen. Kinderen met een hoge betrokkenheid hebben een hoge concentratie, zijn tijdvergeten bezig en stellen zich open. Ze voelen zich van binnenuit gemotiveerd om met de activiteit aan de slag te gaan. Betrokkenheid vinden wij belangrijk voor het realiseren van diepgaand leren.Wij werken daarom met 7 betrokkenheidsverhogende factoren. De uitwerking hiervan is onze stip aan de horizon:

1. Een positief groepsklimaat:

  • We werken aan een goede sfeer en onderlinge relaties (leerlingen, kinderen en ouders).
  • We leren kinderen hun gevoelens op een correcte manier te uiten en op een respectvolle manier met elkaar om te gaan. We geven zelf het goede voorbeeld en er zijn afspraken gemaakt m.b.t. gewenst gedrag. We werken in de hele school a.d.h.v. Kanjertraining en gebruiken het Kanjervolgsysteem KanVas.

2. Voortbouwen op mogelijkheden:

  • ‘We halen eruit wat erin zit’. Leren houdt voor ons veel meer in dan het opslaan van kennis. Leerlingen op de Kabas ontwikkelen brede vaardigheden, kunnen verschillende oplossingsmethoden gebruiken en passen diverse denk- en leerstrategieën toe.
  • We hebben hoge verwachtingen en zetten hoog in. We besteden zo’n 60% van onze tijd aan de basisvaardigheden taal, lezen en rekenen, omdat ze de basis vormen voor verdere ontwikkeling.
  • We vertrouwen werkelijk op de ontwikkeling van het kind.
  • We observeren kinderen goed. We zoeken naar een manier van leren passend bij het kind. We bieden adaptief onderwijs, waarin kinderen zich zoveel mogelijk naar eigen mogelijkheden en leerstijl kunnen ontwikkelen. We doen recht aan de potentie en het talent van het kind.
  • We gaan voor een brede ontwikkeling tot compleet mens (cognitief, sociaal-emotioneel, creatief en spiritueel).

3. Werkelijkheidsnabijheid:

  • We halen de buitenwereld in de school en treden vanuit de school naar buiten. Zo stimuleren we nieuwsgierigheid, interesse, verwondering en durf om ongeremd de wereld om hen heen te verkennen.
  • We sluiten aan bij de leefwereld van de kinderen en gebruiken de onderwerpen die zij aandragen.

4. Activiteit:

Het tegenovergestelde van betrokkenheid is verveling, passiviteit en inactiviteit. Beweging is wat we zoeken!

  • We bieden een uitdagende leeromgeving, waarin kinderen actief gericht zijn op leren.
  • We werken met “hoeken” om te ontdekken en experimenteren.
  • We zetten kinderen aan het denken, lokken mentale activiteit uit (activiteit kan ook van binnen zitten)
  • We bieden de rust en structuur om actief geconcentreerd bezig te kunnen zijn.

5. Expressie:

De kern van expressie is dat alles wat in ons bewustzijn opkomt en betekenisvol is, pas volkomen ervaren kan worden als we het extern uitdrukken. Expressie verduidelijkt en versterkt de ervaring.

  • We helpen kinderen om verschillende vormen van expressie te verkennen en zo hun voorkeurswijze te ontdekken om zich te uiten.
  • We zetten cultuuronderwijs in om competenties te ontwikkelen: onderzoekend vermogen, reflecteren en creëren.
  • De Kabas profileert zich als Cultuurschool, met een breed aanbod culturele en creatieve activiteiten.

6. Samen leren:

Leren gebeurt in interactie. We hebben de confrontatie met anderen nodig om te worden wie we zijn, om zelfkennis op te doen, om zelfvertrouwen te ontwikkelen en om te groeien. Anderen kunnen ons motiveren en stimuleren.

  • We hebben een doorgaande lijn voor samenwerkend leren en gebruiken coöperatieve werkvormen in instructie en verwerking. We stimuleren dat kinderen met elkaar in gesprek gaan over de inhoud van het werk. Dat geeft sterke impulsen tot ontwikkeling op zowel cognitief als emotioneel vlak.

7. Leerlingeninitiatief:

Voor betrokkenheid is een grote mate van participatie noodzakelijk.

  • We laten leerlingen meedenken over hun eigen leerproces en het schoolbeleid (klassenraden/leerlingenraad).
  • We hanteren keuzevrijheid in taken/opdrachten en manieren van verwerken (eigen initiatief)
  • We werken in projecten vanuit eigen belangstelling
  • We voeren coachingsgesprekken met leerlingen over gezamenlijk opgestelde doelen en maken met leerlingen een leerlingportfolio.
     

Verbondenheid

De beleving van verbondenheid maakt dat mensen zorg gaan dragen voor zichzelf, de ander, de omgeving en de wereld. We brengen in ons onderwijs de rode draad van verbondenheid aan. Hierbij richten we ons op 5 dimensies:

  1. Verbondenheid met zichzelf
  2. Verbondenheid met anderen
  3. Verbondenheid met de groep / de samenleving
  4. Verbondenheid met materialen / voorwerpen
  5. Verbondenheid met het milieu, de natuur, het levensgeheel.Het vakgebied burgerschap komt hierin nadrukkelijk naar voren.
     

Hoofdlocatie

Onderbouw
Tuinen 28
8801 VW Franeker     
0517 - 39 22 19

info@kabas.nl

Tweede Thuis

Bovenbouwlocatie
Rients Koopmansstraat 1
8802 TA Franeker
0517 - 38 33 33
info@kabas.nl

BMS, onderwijs met kleur!
  • Privacy statement

    De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) vraagt meer verantwoordelijkheden om persoonsgegevens goed te beschermen

    Op onze school wordt zorgvuldig omgegaan met de privacy van leerlingen. De school heeft leerlinggegevens nodig om goed onderwijs te kunnen geven en te begeleiden. Ook worden de gegevens opgeslagen voor de goede administratieve organisatie van de school. De meeste leerlinggegevens komen van ouders (zoals bij de inschrijving op school), maar ook leraren en ondersteunend personeel leggen gegevens vast over de leerlingen (bijvoorbeeld cijfers en vorderingen). Soms worden er bijzondere persoonsgegevens geregistreerd als dat nodig is voor de juiste begeleiding van een leerling.

    Hoe wij dit geregeld hebben en wat uw rechten als ouders zijn, staat beschreven in de volgende documenten:

    Privacyregelement

    Privacyverklaring

    Rechten van betrokkenen

    Beveiligingsincident melden - BMS-Onderwijs (yoursafetynet.com)

    Voor vragen hierover kunt u contact opnemen met de directeur. Verder is er, om toezicht te houden op de naleving van de privacy, voor de hele BMS een functionaris Privacy & Gegevensbescherming aangesteld. Bij hem kunt u te recht met algemene vragen of klachten ten aanzien van de privacy. Daarnaast kunt u hiervoor terecht bij de autoriteitpersoonsgegevens.

    Kijk voor meer informatie over de BMS op de website www.bms-onderwijs.nl.

  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools

Modal title