• Home
  • Onze school
    • Onze visie
    • Ons onderwijs
    • Kanjerschool
    • Kinderopvang
    • Het team
    • Kinderraad
  • Praktische info
    • Informatiegids
    • Aanmelden
    • Oudercommunicatie via Social Schools
    • Vakantierooster
    • Verlof
    • Beleid
    • Downloads
    • Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
    • ANBI
  • Ouders
    • Medezeggenschapsraad
    • Oudervereniging
  • Actueel
    • Nieuws
  • Contact
  • BMS
    • Over de BMS
    • Passend Onderwijs
    • Privacy

Kanjerschool

Dat wij een Kanjerschool zijn betekent dat wij werken met de Kanjertraining: een gedegen lesmethode voor burgerschap en het aanleren van sociale vaardigheden. We werken met Kanjertraining samen aan een veilig pedagogisch klimaat, waarin kinderen hun eigen identiteit kunnen ontwikkelen.

De Kanjertraining geeft kinderen inzicht in hun gedrag en de gevolgen hiervan voor anderen. Via onder meer feedbackoefeningen, vertrouwensoefeningen en rollenspellen oefenen ze met sociale vaardigheden en sociale informatieverwerking. De aanpak gaat uit van de motivatie van het kind om rekening te houden met gevoelens van zichzelf en anderen en om positief gedrag te laten zien. Omdat kinderen sociale vaardigheden vooral van elkaar leren, worden vaardigheden in een groep getraind. De Kanjertraining speelt in op het groepsgedrag van kinderen, bijvoorbeeld op de neiging om storend gedrag van een ander onbewust te bekrachtigen. Hierdoor kunnen gedragspatronen en onderlinge relaties structureel verbeteren.

Alle leerkrachten van onze school zijn gediplomeerde Kanjertrainers, of volgen de opleiding. De Kanjertraining richt zich op het vergroten van de sociale vaardigheden en oplossend vermogen van leerlingen. Ze blijken heel goed in staat conflicten zelf op een creatieve en rechtvaardige manier op te lossen. Als je hen vraagt wat 'normaal' gedrag is, kunnen leerlingen hier beter op antwoorden dan menig volwassene.

Kanjertraining staat voor vertrouwen, veiligheid, rust en wederzijds respect.

Waarom de Kanjertraining?

Kinderen verlangen een schoolgemeenschap, waar ze zichzelf kunnen zijn, zonder gepest of uitgelachen te worden. De Kanjertraining geeft kinderen handvatten voor sociale situaties. De doelen zijn terug te vinden in de tekst van het Kanjerdiploma:

  • Hier ben ik
  • Het is goed dat ik er ben
  • Ik ben te vertrouwen
  • Ik help
  • Ik speel niet de baas
  • Ik lach niet uit
  • Doet iemand expres naar, dan denk ik: Bekijk het maar!
  • Ik gedraag mij als een kanjer, want ik ben een kanjer
     
Wat leren kinderen bij de Kanjertraining?

Tijdens de Kanjertraining staan vijf regels centraal:

1. We vertrouwen elkaar.

2. We helpen elkaar.

3. We werken samen, niemand speelt de baas.

4. We hebben plezier, niemand lacht uit.

5. We doen mee, niemand doet of blijft zielig.

Kinderen leren dankzij Kanjertraining:

  • Jezelf voorstellen/presenteren
  • Iets aardigs zeggen
  • Met gevoelens van jezelf en de ander kunnen omgaan
  • Een compliment geven en ontvangen
  • Ja en Nee kunnen zeggen
  • Ja als je iets prettig vindt en Nee als je iets vervelend vindt
  • Je mening durven geven zonder iemand te kwetsen
  • en ander durven vertrouwen en zelf te vertrouwen zijn
  • Samenwerken
  • Vriendschappen onderhouden
  • Vragen stellen, belangstelling tonen
  • Proberen de ander te begrijpen
  • Kritiek durven geven en ontvangen
  • Zelfvertrouwen/zelfrespect krijgen
  • Leren stoppen met treiteren
  • Uit een slachtofferrol stappen
Plagen of pesten? 

Wanneer kinderen grapjes met elkaar uithalen die niet kwetsend bedoeld zijn spreken we van plagen.  Wanneer één of meer kinderen een ander kind vaak en expres pijn doen, uitlachen, buitensluiten of op een andere manier lastigvallen spreken we van pesten. 

Wij leren kinderen om bij pesten altijd eerst naar hun eigen leerkracht te gaan om het bespreekbaar te maken. Mocht dat om wat voor reden niet lukken of kunnen dan is onze kanjercoördinator Eline Brouwer beschikbaar voor kinderen van alle leeftijden en/of ouders. Eline is op maandag, dinsdag en woensdag bereikbaar bij De Kabas Tuinen.  

De vier gedragstypen in de Kanjertraining

Kinderen gedragen zich verschillend in bepaalde situaties. De meeste kinderen zijn te vertrouwen. Ze zijn vriendelijk, behulpzaam, en op een leuke manier grappig of stoer. Maar het kan ook doorslaan. Dan gedragen kinderen zich te meegaand uit angst; lachen elkaar uit, of doen vervelend stoer. Aan de jongste kinderen wordt het als volgt uitgelegd:

  • De tijger (witte pet) is zichzelf, te vertrouwen, vriendelijk, behulpzaam en op een leuke manier grappig en stoer.
  • Het konijn (gele pet) doet zielig, trekt zich terug en doet bang.
  • Het aapje (de rode pet) lacht uit, loopt mee, gedraagt zich als een uitslover en maakt theater.
  • De vlerk (de zwarte pet) daagt uit, pest, zoekt ruzie, speelt de baas.
Sociale veiligheidsprotocol 

Op De Kabas gebruiken wij het sociale veiligheidsprotocol van de landelijke Kanjertraining. Hierin staat beschreven hoe wij als school borgen dat kinderen zich veilig voelen bij ons op school en wat medewerkers en ouders kunnen doen ter preventie van onveilige situaties en hoe ze kunnen handelen als het toch onveilig wordt.

Vier leefregels

Op De Kabas hanteren we, behalve de Kanjerregels, vier algemene leefregels:

1. We werken aan een fijne sfeer waarbij iedereen zich thuis kan voelen.

2. Behandel een ander zoals je zelf behandeld wilt worden.

3. We gaan met respect met elkaar en elkaars spullen om.

4. We zoeken zelf en met elkaar naar oplossingen voor problemen.

 

Sociale Veiligheid Protocol Kanjertraining

Hoofdlocatie

Onderbouw, middenbouw, peuteropvang, vso/bso
Tuinen 28
8801 VW Franeker     
0517 - 39 22 19

info@kabas.nl

Tweede Thuis | 2e Kabas

Bovenbouw, kinderdagopvang, peuteropvang, vso/bso
Rients Koopmansstraat 1
8802 TA Franeker
0517 - 38 33 33
info@kabas.nl

BMS, onderwijs met kleur!
  • Privacy statement

    De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) vraagt meer verantwoordelijkheden om persoonsgegevens goed te beschermen.

    Op onze school wordt zorgvuldig omgegaan met de privacy van leerlingen. De school heeft leerlinggegevens nodig om goed onderwijs te kunnen geven en te begeleiden. Ook worden de gegevens opgeslagen voor de goede administratieve organisatie van de school. De meeste leerlinggegevens komen van ouders (zoals bij de inschrijving op school), maar ook leraren en ondersteunend personeel leggen gegevens vast over de leerlingen (bijvoorbeeld cijfers en vorderingen). Soms worden er bijzondere persoonsgegevens geregistreerd als dat nodig is voor de juiste begeleiding van een leerling.

    Hoe wij dit geregeld hebben en wat uw rechten als ouders zijn, staat beschreven in de volgende documenten:

    • Privacyregelement
    • Privacyverklaring
    • Rechten van betrokkenen
    • Beveiligingsincident melden - BMS-Onderwijs (yoursafetynet.com)
    • Gedragscode leerlingen
    • Reglement internet en sociale media op school
    • Responsible Disclosure
    •  Reglement cameratoezicht


    Voor vragen hierover kunt u contact opnemen met de directeur. Verder is er, om toezicht te houden op de naleving van de privacy, voor de hele BMS een functionaris Privacy & Gegevensbescherming aangesteld. Bij hem kunt u te recht met algemene vragen of klachten ten aanzien van de privacy. Daarnaast kunt u hiervoor terecht bij de autoriteitpersoonsgegevens.

    Kijk voor meer informatie over de BMS op de website www.bms-onderwijs.nl.

  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools

Modal title