• Home
  • Onze school
    • Onze visie
    • Ons onderwijs
    • Kanjerschool
    • Kinderopvang
    • Het team
    • Kinderraad
  • Praktische info
    • Informatiegids
    • Aanmelden
    • Oudercommunicatie via Social Schools
    • Vakantierooster
    • Verlof
    • Beleid
    • Downloads
    • Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
    • ANBI
  • Ouders
    • Medezeggenschapsraad
    • Oudervereniging
  • Actueel
    • Nieuws
  • Contact
  • BMS
    • Over de BMS
    • Passend Onderwijs
    • Privacy

Beleid

De bibliotheek op school & leesonderwijs

De Kabas werkt meerjarig samen met de bibliotheek en financieel gesteund door de gemeente Waadhoeke, aan leesbevordering. Samen willen we ervoor zorgen dat leerlingen beter en met meer plezier lezen. Een professionele leesconsulent van de bibliotheek biedt ondersteuning aan onze leescoördinator, de werkgroep lezen  en het onderwijsteam van de school. Zo bieden wij bijvoorbeeld gevarieerde activiteiten aan in alle groepen waarbij boeken en lezen centraal staan en wordt van groep 1 tot en met 8 voorgelezen in de klas. Ook integreren wij begrijpend lezen met thema's bij  wereldorientatie, waardoor kinderen meer samenhang ervaren tussen de vakken. 

De Monitor de Bibliotheek op school brengt de opbrengst van de samenwerking tussen school en Bibliotheek in kaart. Door ieder jaar de Monitor uit te voeren, ontstaat een helder beeld van de veranderingen bij leerlingen, leerkrachten en ouders. De monitorresultaten dienen als basis voor het vaststellen van nieuwe leesbevorderingsdoelen.

In het leesplan van De Kabas gaan wij uit van de nieuwste inzichten voor goed leesonderwijs en recente literatuur over effectief onderwijs in begrijpend lezen. Wij hebben ons voor het leesonderwijs op De Kabas laten adviseren door Mirjam Snel, tot voor kort hogeschooldocent en voorzitter van de kennistafel Effectief Leesonderwijs. 

Passend onderwijs

Alle kinderen verdienen een zo passend mogelijk onderwijsaanbod. Passend onderwijs is onderwijs dat uitgaat van de mogelijkheden van leerlingen, rekening houdt met hun beperkingen en aansluit bij wat ze nodig hebben. De school waar de leerling is aangemeld, heeft zorgplicht. Dat betekent dat de school ervoor moet zorgen dat als de leerling extra ondersteuning nodig heeft, hij of zij altijd een passend onderwijsaanbod krijgt. Dat is bij voorkeur op een reguliere basisschool (met eventueel extra ondersteuning), en als dat nodig is op een school voor speciaal (basis)onderwijs. Als school overleggen wij met de ouder(s)/verzorger(s) welke ondersteuning het kind nodig heeft en hoe die het beste kan worden georganiseerd. Dit wordt beschreven in het zogeheten ontwikkeligsperspectiefplan van de leerling, waarin onder andere wordt aangegeven welke doelen we verwachten die de leerling kan behalen.

Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Alle scholen, zo ook De Kabas, hebben voor het passend onderwijsaanbod een plan: het schoolondersteuningsprofiel afgekort SOP. Hierin wordt vastgelegd welke (extra) ondersteuning wij kunnen bieden. Het ondersteuningsprofiel wordt opgesteld door de coördinator passend onderwijs, de leerkrachten en schooldirecteur en borduurt voort op het zorgbeleid dat De Kabas al heeft. Leerkrachten en ouders hebben adviesrecht op het schoolondersteuningsprofiel via de medezeggenschapsraad van de school. Het SOP van De Kabas is op aanvraag in te zien. Om passend onderwijs te bieden werken wij samen in het Samenwerkingsverband Primair Onderwijs Friesland. 

Klachtenregeling

Overal waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt of gaat iets niet helemaal zoals gedacht. Dat is bij ons op school niet anders. Zo kan het voorkomen dat je een klacht hebt. Bij De Kabas zien wij onze school als leefgemeenschap waar medewerkers, kinderen en ouders er samen het beste van maken. Daarbij is het van groot belang om goed te communiceren over de goede, maar ook de minder goede zaken. Bedenk dat alle partijen baat hebben bij de oplossing van een klacht of een probleem.

Zaken waarvan je van mening bent dat het anders kan, kun je in eerste instantie bespreken met de leerkracht en/of de directeur van onze school. Veruit de meeste klachten over de dagelijkse gang van zaken op school kunnen in goed overleg opgelost worden. 

U kunt ook de schoolcontactpersoon benaderen. Soms is het plezierig eerst vertrouwelijk met iemand te spreken, zonder meteen een klacht in te dienen. Daar is de schoolcontactpersoon voor. De schoolcontactpersoon treedt op als wegwijzer en procesbegeleider in de klachtroute maar is geen mediator. De schoolcontactpersoon helpt u met het nemen van de juiste (vervolg-) stappenSchoolcontactpersoon op De Kabas is Eline Brouwer (aanwezig op ma.di.woe. op onze locatie aan de Tuinen 28). 

Voor klachten over gedragszaken kunt u terecht bij de externe vertrouwenspersoon van de school. De vertrouwenspersoon is onafhankelijk en in dienst van een externe ondersteuningsdienst, het GIMD. De contactgegevens vindt u in de informatiegids van de school. De informatiegids is te vinden op de website onder Praktische informatie. 

Klachtroute

Voor klachten waarmee u zich geen raad weet of waarmee u zich niet kunt richten tot de bovengenoemde personen, kunt u ook gebruik maken van de klachtenregeling die door de BMS, ons schoolbestuur is vastgesteld. Zie de link hieronder. 
 

Klachtroute

Hoofdlocatie

Onderbouw, middenbouw, peuteropvang, vso/bso
Tuinen 28
8801 VW Franeker     
0517 - 39 22 19

info@kabas.nl

Tweede Thuis | 2e Kabas

Bovenbouw, kinderdagopvang, peuteropvang, vso/bso
Rients Koopmansstraat 1
8802 TA Franeker
0517 - 38 33 33
info@kabas.nl

BMS, onderwijs met kleur!
  • Privacy statement

    De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) vraagt meer verantwoordelijkheden om persoonsgegevens goed te beschermen.

    Op onze school wordt zorgvuldig omgegaan met de privacy van leerlingen. De school heeft leerlinggegevens nodig om goed onderwijs te kunnen geven en te begeleiden. Ook worden de gegevens opgeslagen voor de goede administratieve organisatie van de school. De meeste leerlinggegevens komen van ouders (zoals bij de inschrijving op school), maar ook leraren en ondersteunend personeel leggen gegevens vast over de leerlingen (bijvoorbeeld cijfers en vorderingen). Soms worden er bijzondere persoonsgegevens geregistreerd als dat nodig is voor de juiste begeleiding van een leerling.

    Hoe wij dit geregeld hebben en wat uw rechten als ouders zijn, staat beschreven in de volgende documenten:

    • Privacyregelement
    • Privacyverklaring
    • Rechten van betrokkenen
    • Beveiligingsincident melden - BMS-Onderwijs (yoursafetynet.com)
    • Gedragscode leerlingen
    • Reglement internet en sociale media op school
    • Responsible Disclosure
    •  Reglement cameratoezicht


    Voor vragen hierover kunt u contact opnemen met de directeur. Verder is er, om toezicht te houden op de naleving van de privacy, voor de hele BMS een functionaris Privacy & Gegevensbescherming aangesteld. Bij hem kunt u te recht met algemene vragen of klachten ten aanzien van de privacy. Daarnaast kunt u hiervoor terecht bij de autoriteitpersoonsgegevens.

    Kijk voor meer informatie over de BMS op de website www.bms-onderwijs.nl.

  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools

Modal title